SUNDby Børnehus

November 2017.

Dit barns Søvn

Der er evidens for, at søvn er livsnødvendigt for os alle, og små børn kan ikke sove for meget, men de kan sove for lidt.

Et barn der vækkes i sin middagslur, eksempelvis efter en time, vil i løbet af eftermiddagen blive overtræt og irritabel. Dette medfører, at stresshormonet kortisol stiger, og barnet vil have sværere ved, at falde i søvn om aftenen. Voksne, skal huske på, at børn sover fordi de er trætte.

Barnet skal ikke vækkes i sin søvn, uanset tidspunkt på dagen. Fordi børn i den dybe søvn bearbejder deres oplevelser og fremmer deres hukommelse og udvikling.

 

Fordele ved den gode søvn:

  • Barnets væksthormoner udvikles under søvnen

  • Immunsystemet bliver stærkere

  • Intelligensen udvikles da barnet får ro til, at bearbejde dagens indtryk, som skal lagers

  • Den gode søvn giver glæde og overskud hos barnet

 

Sådan gør vi:

I vuggestuen bliver børnene lagt til, at sove enten i krybber eller i barnevogn mellem kl. 11.00 og kl. 11.30. Børnene sover til de vågner. Medmindre kl. bliver 15.00, der er vi desværre nødsagt til, at vække dem, da vi skal i gang med eftermiddagens rutiner. Vi prøver så vidt muligt, at undgå det, da vi får gladere og mere oplagte børn når de er udhvilet.

Alle børn bliver tilbudt, at sove 1 til 2 gange i løbet af dagen alt efter alder og behov.

På Astronauterne og Raketterne har børnene mulighed for, at sove til middag fra kl. 12. Alle børn får deres egen seng, og der sidder en voksen hos dem til de er faldet i søvn, herefter er der en babyalarm hos dem. Sover barnet ikke kl. 13.00, kommer barnet på legepladsen. Ved 14 -tiden bliver der tændt lys og de andre børn kommer på stuen, da det er tid til frugt/ eftermiddagsmad. Sovebørne bliver ikke vækket, men der vil være en del støj fra de andre børn.

Her i SUNDby Børnehus har vi besluttet, at forældre fremover kan se sovetider på NEMbørn. Dog vil det i en periode stadigvæk, i Vuggestuen, kunne ses i institutionen.

 

http://nordicparenting.dk/wp-content/uploads/2017/01/Skema_sovetider-1.jpg

Skema udarbejdet af læge Vibeke Manniche

 

Kilde: Børns søvn af læge Vibeke Manniche, Folder Dit barns søvn fra Guldborgsund Dagpleje og Børns søvn af Børne- ergoterapeut Connie Nissen